Det händer saker med våra cykelleder och snart är det vinter

Hej alla. Som en del kanske noterat har det gjors en del jobb med en ny cykelled till Tinnerö. Kyrkan har under det senaste året anlagt en meditationsslinga och bl.a. grusat en väg strax söder om griftegården ner mot stapeln med gamla murkna träd. Det tidigare Liederprojektet vandringsleder till Tinnerö har även det gett viss effekt genom att kommunen uppmärksammat det lokala engagemanget från bl.a. motionsföreningen. Genom ”gröna jobb” och entusiaster från Slaka finns nu en cykelbar led som går i skogen bakom scoutstugan och ansluter ner på vägen till Aska bergtäkt. Därigenom man man nu cykla hela vägen in till Garnisonen utan att köra på bilvägen en enda meter. Dessutom finns en hel del roliga stigar i området som lämpar sig utmärkt för mountainbike, ner mot bergtäkten t.ex. Vi kommer att informera vidare om detta med kartor och fortsatta ledsträckningar.

Inför vintern laddar vi nu för fullt med att på söndag 13/10 kl. 10.00 samlas vid rinken för att göra den i ordning. Vi hoppas att några barn känner sig arbetssugna, de kommer även att tjäna en hacka för sin insats. Vi hoppas lika mycket på vuxna. Vi som inte längre är barn annat än till sinnet får oxå betalt men i form av fika. Vi hoppas på en snörik, kall och isig vinter med mycket skid- och skridskoåkning. Vi har köpt en alldeles ny snöslunga som ska hjälpa oss hålla rinken snöfri. Vi har även fixat till skotern så vi kan dra mer spår. Nya isspolare kan anmäla sig till Sam Nicander och spårsugna kan kontakta Mattias Hansson.

5/11 kommer föreningarna i Slaka att träffas kl. 19.30 för att se vad vi med gemensamma krafter kan åstadkomma. Vi i motionsföreningen ser att det finns en oerhörd potential i bygden. Med vår entusiastiska hembygdsförening med tillhörnde kulturkraft Slaka, Hanekinds scoutkår, kyrkan och oss i motionsföreningen finns alla förutsättningar att göra en massa bra saker. Vi vill gärna att våra medlemmar tipsar om oss lämpliga utvecklingsarbeten.

Vi ses i skogen och snart på isen/i spåren!/Slaka motionsförenings styrelse